mandag 14. mai 2012

Sesongstart

Så var tiden endelig inne. Fluestanga skulle pakkes fram og flueboksen skulle renses for møll.
Dro opp til Østerby fredag i et helvetes drittvær. Vindusviskerne gikk i ett fra Flateby og opp. Det var godt å komme seg inn og få fyrt opp i ovnene. Etter en letter middag gikk turen til Holmetjern for å få den verste angsten ut av kroppen. Været hadde roet seg ned og det var vindstille. Kjerringa satte seg i sørvika og jeg gikk litt langs vestsiden. Det var sporadisk vaking midtfjords. Forsiktige vak. Tydet på at fjærmyggen var i gang.

Etter å ha fisket litt røslyng, fått ett oppheng, tatt en røyk eller to, kom været tilbake. Takk for seg. Styrtregn og vind er ikke favoritten. Vi dro!
Så to enkeltbekkasiner på veien hjem. Sjeldent.
Dagen etter var det tidlig opp. Skulle til Bjørkelangen for å hente settefisk til tjerna der inne på skogen.
Det var en stor gjeng som skullle innover: 800 feite ørreter.. :-))
Vi fikk med noen ekstrea store i år òg. de ble fisket på en litt uortodoks måte i i den dammen stamfisken gikk. En av gutta på anlegget brukte en liten slukstang type bensinstasjon og spinner for å få tak dem. Det gikk greit.
De lange skyggene  er fisk litt over minstemålet...

En halv time tok det å fylle tanken med 260 runde ørret. Deretter gikk turen de ti milene tilbake til skogen.
Noen av de som fikk være med til tjerna innafor...
Fangst av settefisken foregikk med lange håver. Krevde en viss teknikk.

Vel tilbake. sto det en gjeng og ventet på å få bære fisken ut. Det gikk kjapt og greit med unntak av undertegnedes kloting da jeg skulle rygge med den jævla hengern!! Vel, gutta fikk da tøyd lattermusklene...
Etter at de siste hadde fått friheten var det tid for en matbit ved Holmetjernsbrakka. Pølser & brus. Smakte fortreffelig!
Det siste lasset fra Bjørkelangen kom ved halv firetiden. Det gikk i Holmetjern og Bjønntjern.
Så var det takk for i dag.

Ved nitiden på kvelden tok jeg en liten tur til Bjønntjern. Det er et spennende tjern hvor jeg håpet å få kontakt med noen av gjenboerne fra tidligere utsettinger. De nyutsatte trenger litt tid på seg før de tar til seg normal føde. Trodde jeg....

Vel, det var noen små vak da jeg kom. Plasserte stolsekken på en av de plassene vi har lagt ut plank til å stå å kaste fra. Tok en røyk mens jeg myste på vannet. Noen vak i sørenden.. Et i nordenden. Fjærmygg! Rigget stanga med spessialen og satte meg til å vente. Trakk ut noen få meter og kastet litt i vifteform. Da ringte Per Øyvind. Da jeg skravlet med ham var det en fisk som rullet seg over flua. Samtalen ble kort. Noen minutter senere var det nok en fisk som kom etter flua, og denne fikk kjenne kroken, men satt ikke. Tok en røyk og roet den litt ned før jeg fortsatte. Pang! En stor ørret tok flua kontant og dro ut. Etter mye om og men, kom den motvillig inn og jeg fikk den på land. Hm. Det var en nyutsatt på en 8-900 gr. Vakker.. Etter en kort fotoseanse fikk den friheten tilbake.

Vakker...


Tok en liten pause mens jeg svelget inntrykkene fra fighten. Det var godt å være i gang igjen.

Så en ny fisk komme vakende mot meg.. La flua i passende avstand og pang. det samme gjentok seg, men denne var større. Dro ut og rett ned. Kjente det lugget i snøret da den klippet gras på bånn. Fikk presset den opp igjen og etter noen lange minutter kom den seilende inn. Denne veide jeg før jeg knipset den og slapp den ut igjen. Nok en nykommer fikk kjenne hvordan det virkelig livet var.
1000 gr.

Da synes jeg det var nok. De nyutsatte skulle få være i fred, og jeg hadde fått stilt den verste skjelvinga. Til helga er de nok litt mer aklimatisert og byr på litt mere utfordring.

PS. Jeg vant Jan Rune.:-))





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar