mandag 20. juni 2011

Helgen før solverv

Denne helgen var det duket for familiedag ved Fjørsjøen i regi av Kjff. Da vi kom opp fredag, var det deilig silregn, og trillionene med knott koste seg glugg i hjel. Det ble ikke noe fiske den kvelden.
Vi fikk en telefon om at familiedagen var avlyst pga været òg. (?) Ehh.... Avlyse to dager før det skulle skje?? Merkelig, men ikke vårt bord. Vel, Lørdagen ble stille og rolig. På kvelden dro vi til Stocktjärn for å prøve regnbuen. Lite vellykket.... Det vaket godt, men det var mest abbor og mort. Madamen fikk et par mort i 200 gramsklassen på mark. Det var alt.
Søndag ble det slåttonn. Været var bra, og det hadde ikke vært noen som helst grunn til å avlyse arrangementet. På eftan tok vi med småpikene og dro ned til Lystjern. Det var nydelig vær, og det vaket ganske friskt. Madamen satte seg ved gapahuken og jeg gikk til sjefsplassen og satte meg der.

Sjefsplassen!

Det var litt vanskelig å se hva fisken tok, men det kom noen svarte kryp opp av vannet og fisken var hissige på dem, både under overflaten og i det de klekket. Satte på en Black Gnat og ventet på et vak i passe avstand. Det kom raskt.. Flua fløy ut og fisken tok, og jeg røska flua ut av munnen på fisken! Litt for kjapp kanskje??
Vel, ut igjen. Dro den langsomt til meg, og noen få meter fra meg ble flua borte i et rolig sipvak. det var en helt grei matfisk på 33x310. Litt mager, men grei.
Noen kast senere ble flua tatt en smule voldsommere av en litt større utgave av de befinnede, men den måtte òg på land. 33x380. Gjorde opp fisken, byttet til en frisk flue, rullet en røyk og kastet ut igjen. Bang! En tredje tok flua voldsomt og dro mange meter av snella i et voldsomt utras. Himmel... Tenkte med en gang på den jeg hadde huket i sporden for noen år siden, men jeg så at den var kroket på en naturlig måte. Det ble med det ene utraset. Den var mer medgjørlig og etter noen få minutter lå den òg i håven. 37x480. Litt mager, men fin og rød i kjøttet. Og da var kvota tatt.


Det kom en voldsom regnbyge, så jeg pakket sammen og gikk til madamen. Der hadde såvidt marken vært i berøring med fisk, men den hadde slått kraftig fra seg, så fisken stakk. (!)
Neste helg bærer det oppover igjen til nye eventyr på Skogen.
Et lite stemningsbilde av Pia ved bekken på Automäki..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar