mandag 6. juni 2011

Himmelspretten.

Helgen startet tidlig siden vi alltid slutter kl 13:00 dagen før helligdager. Fredagen var klar for avspasering, så det ble en god, lang helg.
Onsdag kveld ble det en liten tur ned i Abbortjern. Merkelig lite aktivitet, men det ble en fjorårsfisk som fikk være med opp i friluft en tur før den fikk svømme videre. Vi avsluttet tidlig for å ta tidlig kvelden. Vel, tidlig er et relativt begrep; klokka ble halv ett!
Torsdag kom Godseiern opp en tur så vi tok en liten befaring for å finne ut hva som måtte gjøres etter vinterns hogst. det er mye!
På kvelden dro vi til Stocktjärn. Merkelig nok var det ikke en kjeft der...Ikke fisk heller. På tre timer så vi kanskje ti vak! Og det enda det var Vulgataklekking. Snodig...

Stocktjärn by night.

Vel, vel. det var en praktfull kveld. Fredag var det jobbing på bruket, men først måtte jeg hente en henger hos Godseiern. Klarte det kunststykket å punktere! Deilig! Skifte dekk i steikende sol er ikke deilig. Vi fikk da kappet opp en del ved allikevel. Abbortjern var igjen kveldens mål. Mange fiskere der, men ingen fikk noe som helst. Lørdag ble det varmt. Jævlig varmt.

Pes...

Det var dagen for hvile i skyggen. Da vi satt i hagen med en kaffeskvett, kom det noen flotte insekter gitt.. Flygemaur type stokk. det borget bra for kvelden.
Vi dro ned relativt tidlig, ca 18:30. Det var en del vak og det var mønster i vakinga. Jeg satte meg på en liten myrodde for å se hva dyra goflet i seg, men så ingenting. Tenkte jeg skulle sjekke ut litt og satte på en miniflue krok atten, bundet av fjær fra ræva på en and. CdC heter det vel på pent språk.
Det tok ikke mange sekundene før en fin ørret glefset den i seg. Desverre gikk den av like ved land. Vel, nytt kast og ny fisk. Denne ble med med helt opp. 34 cmx 435 gr. Sjekket maveinnholdet og fant ut at den hadde spist litt av hvert, bl. annet en stokkmaur og en haug med små billeliknende insekter. Svarte med gule tversoverstriper. Aner ikke hva det er..

34x435 med flua den aldri fikk smake...

Da jeg satt og tok en røyk, kom det bølger fra østsiden av veien. Jeg kikket over, men det var ingen fiskere der og Lomolf Jr var sør i vannet. Hm. det måtte være fisk som lagde bølgene. Jeg fikk med madamen og ruslet over. Det vaket friskt langs land. Atskillig friskere enn på vestsiden.
Den lille CdCflua ble byttet ut med en stokkmaur laget av foam. Har hatt 2 stykker liggende i boksen i evigheter uten å ha brukt dem. Nå ble en fortøyd til 0,18 spissen og fikk en liten luftetur ut i bølgene. Den lå ikke veldig lenge før en ørret tok den med et svakt slurp. Frisk fisk, men inn måtte den. En pen hann på 36x525.
Flua ble lufttørket før den landet litt ute på vannet. Dro den rolig inn igjen. Maur på vannet ligger som kjent ikke rolig. De kravler med beina for å komme seg avgårde. Det var et litt kraftigere slurp denne gangen. Flua forsvant og opp av vannet kom en flott fisk igjen og igjen.. Gøy! Den var sterk og måtte få gå seg litt tom før jeg håvet den. Dagens største: 37x600! Flott jente.:-)

En særdeles velskapt frøken.

Frøkna med maten hun ikke skulle ha tatt....

Det ble med de tre den kvelden. Madamen fikk ingen......


Abbortjern

Søndag var været bedre, dvs litt kjøligere. Ulempen var vinden som kom feiende inn over Skogen. Vedsjau stod på programmet. Det blåste så jævlig at vi var litt betenkt med tanke på kveldens fiske. Vi dro nå ned allikevel. Traff kjentfolk og ble sittende å skravle en lang stund før vi ruslet bort til Kongotunen. Vinden får ikke så godt tak der borte. Det var fakitsk noen få vak der, men det virket som om det var liten fisk. Fikk bekreftet det da madamen fikk en på 26,5x160 på mark. den måtte desverre tas.
Jeg fisket meg rundt vannet og fikk to tasser som ble satt ut igjen. Hpg'en virket.
På vei tilbake dro jeg noen kast langs land, og inntil en torv lot jeg flua stripe litt og bang! Der satt det på en virkelig pen ørret. Desverre hadde den andre planer for kvelden og gikk!  Noen kast senere fikk jeg allikevel en på 32cm x 340gr som trøst. Da jeg hadde gjort opp fisken og skulle vaske den, glapp den ut av hendene mine og sank kjapt ned i mørket... Such waist of life...
Men til helgen er det pinse og da bærer det oppover igjen!

 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar