mandag 27. juni 2011

Helgen etter midtsommerblotet...

Denne helgen ble veldig lik den forrige. Niks fiske på fredagskvelden grunnet knott og regn. Var forøvrig sent framme. Så to flotte elg på veien, og ei ku sto på den ene jordet da vi kom frem.. Dyra har begynt å eksponere seg litt mer nå og det er koselig.
Lørdag ble det litt jobbing før turen gikk til Stocktjärn. Der var det litt mer liv enn forrige helg. da vi kjøpte kort, fikk vi vite at de hadde satt ut mer fisk sist onsdag. Store.... 3-4 kg! Ikke noe for meg gitt....
Det var en del vaking ute på vannet og det å ut som om det var samme type insekter som i Lystjern sist helg.
Vel. det tok ikke lang tid før den første lot seg lure av en liten Black Gnat Nr 12. Ikke av de største, men en morsom krabat som ikke ville på land.
En tass på 620gr...
Egentlig utrolig at så feit fisk eter så liten mat...

Det ble en antiknottrøyk før en ny BG suste ut over vannet. Idèt flua landet, forsvant den i et fiskegap, og leken var i gang. Denne var ikke så villig som den første, og den dro noen meter av snella før den tverrvendte og kom mot meg. Crisies...  Den dro ut til venstre for meg og inn i myra. Fikk loset den ut igjen og trettet den ut i rent farvann. Krabaten var på nøyaktig 750gr. Fin fisk. Samtlige av knutene på min hjemmelagde fortom hadde gjørme på seg. Det hadde vært nære på......
Foruten en liten mort, ble det ikke mer fisk den kvelden. Madamen fikk en liten mort på mark, men det var alt.
Søndagen kom med knallvær og det var mellom 30 og 40 grader i sola!! Vi dro til Lystjern. Det ble sørenden.
Madamen og eldstejenta ved sørenden. Litt dårlige flueforhold gitt....


På veien inn så vi en skjære som prøvde å jage en hønsehauk uten å lykkes nevneverdig så det ut til.
Det var en annen fisker ved gapahuken, men han forsvant relativt fort. Det vaket ganske friskt, men selvfølgelig midtfjords... Jeg satte meg i grensegata og satte på en maur. En fulltreffer i Lystjern. På det første kastet kom det opp en ørret og tok flua i et rolig vak. Et lett tilslag, og fortommen kom raskt tilbake.. Hva fae..... For ørtene gang i løpet av karrieren hadde jeg slurvet med knuten. Helve.....
Ny flue nye kast. Ingen reaksjon. Kastet meg nordover langs vestbredden. Fikk en kvartkilos som fikk friheten tilbake. Helt nede i nordenden var det en ubeskrivelig råtten stank. Det var ikke noe søppel der, så jeg regner med at det ligger et kadaver mellom Lystjern og Varalden. Forøvrig et terreng ulv og bjørn ferdes i. Orket ikke stanken, så jeg gikk tilbake til grensegata. Det er det eneste stedet på vestsiden hvor det er fri baksleng. Satte på en Blac Gnat Nr 14 og kastet så langt det gikk og håpet at en av de vakende ville komme så nærme land. Og det gjorde en.. Og den var sprek! Igjen kom det en vakker sang fra prinsessa mi. Elsker den lyden:-) Fikk den ganske raskt inn, så den var ikke så stor som den ga inntrykk av. 34x440.
Sprekingen....

Det ble faktisk den eneste som ble med hjem den dagen. Hadde ett slag til på flua, og madamen hadde to napp på marken, men det var alt. Vi får skylde på været.
På hjemveien så vi en flott råbukk i kveldssola på et jorde. Vakkert...
Og nå er det kun to uker til ferien..:-)))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar