mandag 30. mai 2011

Endelig vår!

Etter en lang, kald vinter kom endelig våren i år. Vi har vært på Skogen omtrent annenhver helg gjennom hele vinteren og kost oss med det, men det ble noe annet når kortbuksa kunne pakkes fram i påsken. Isen på tjerna gikk den uka. Snøen var borte og det begynte å klø i kastearmen.
1 mai-helgen ble sesongstart i år og. Jeg skal ikke påstå at fisken kastet seg etter flua, men det ble da noe. En litt slank kar på 42 cm fikk bli med hjem og endte som middag. Vi var en tur i Svarttjern og fikk noen svenskefisk, dvs fisk som Statsskog setter ut. dette er vanlig to-somrig ørret, og ikke av samme kaliber som det Kjff slipper ut.
Helgen etter ble det bedre. Kveldsfisket i Abbortjern ga meg to på henholdsvis 37.5 og 39 cm. Madamen fikk og en flott fisk på mark.
Tredje helga i mai var det klart for fiskeutsett igjen. Denne gangen var jeg bare med som bærer. Hele 17 stykker var med, så det gikk kjapt og greit. Det ble satt ut lokkefisk i år og. 5 stk mellom tre og fire kilo! Èn er allerede tatt på mark: en tass på 3,3 kilo!
Vi var ute og prøvde oss litt 15 og 16 mai. Det beit bra, men det var for en stordel fisk fra tidligere utsettinger. Det viser at fisken trenger en viss tid for å akklimatisere seg etter å ha fått friheten tilbake.
Det kom opp flere flotte fisker på over 40 cm, men jeg syntes synd på dem og satte dem ut igjen så de skulle få muligheten til å bli feitere. Tok alikevel med et par stykker fra Abbortjern og en fra Svarttjern.

Fisk fra Abbortjern

Svarttjern fisk.

Helgen etter var vi på plass igjen. Bombe!! Denne gangen skulle jeg følge opp tradisjonen fra de to foregående år, og se hvordan det sto til i nordenden av Abbortjern om kvelden. Madamen parkerte på myra og jeg gikk og satte meg på sekken i nordenden. Dervar det liv! Litt for mye liv. Jeg tok en fisk. En flott kar på drøye 600 gr. Men de sto så tett på land, at jeg skremte ut fisk ved å legge snøret på vannet! Fikk en del av dem, men slapp dem ut igjen. Det ble for enkelt...
Lørdagskvelden tok vi en tur til Kongotunen. Ved parkeringen traff vi noen kjentfolk som hadde vært der hele dagen. Sju mennesker hadde fisket med sluk og mark og kun fått en fisk! På spøk sa jeg at jeg skulle sende et bilde med en gang jeg fikk en. Vel, det tok tjue minutter før den første lå på land. Jeg sendte en mms med en beklagelse for at det hadde tatt så lang tid. Svaret kom kjapt: Jeg hadde glemt å ta av prislappen fra Findus. He he... Da jeg litt senere tok en ordentlig feit en på 715 gr måtte jeg sende et bilde av den og bare for å erte. Stygg sak!

Feitingen fra Kongotunen.
Kveldens fangst. :-)
Per Øyvind og jeg fikk tilsammen 11 ørret den kvelden. Fem gikk tilbake i vannet. Madamen fikk ingen. Selektiv vaking på fjærmyggklekkere.
I dag er det mandag og onsdag bærer det inn igjen. Langhelg!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar