lørdag 28. mai 2011

Endelig vår

Småpikene koser seg på kjøkkent på Østerby.


Så var endelig ventetiden over. I begynnelsen av mai var vi på plass på Østerby igjen. Bikkjene var storfornøyd med å være tilbake. de storkoste seg!
Vi hadde ikke glemt hva ryktet sa om Snustjern, så det var det naturlige førstevalget for oss.

Madamen lærer marken å svømme, mens Troya venter i spenning.

Som forrige år var det ikke mye respons fra tjernets prikkete innbyggere. Det kom noen abbor på land ved hjelp av mark og dupp, men det var ikke det vi kom for.
Jeg fant ut at skulle det bli ørret måtte jeg prøve noe annet, og som sagt så gjort. Tenkte jeg skulle bruke samme teknikk som i Østmarka hjemme. Så på kvelden 21 mai dro vi til Abbortjern. Der skulle Heckam Peckam Green Nr 10 til pers. Dratt langs torvkanten i kveldinga, er den uslåelig!
Madamen parkerte på vestsiden av vannet med Garden Fly og dupp, mens jeg fisket meg nordover langs myra.
Det ble bare noe småabbor den første timen, men da skumringa kom, ble det mere liv.
I nordenden så jeg noen små vak utenfor innoset. Skjønte at det var fin fisk. Hpg'en fløy ut og hadde ikke tatt vannet før den første feite tok med et rykk. Deilig!! Den dro ut så min gamle, med litt for løst stilt brems, Hardy The Princess skrek i yr glede. Kampen ble ikke lang. Fisken fikk et kakk i hodet, før jeg satte meg og beundret den. Samme størrelse som den jeg fikk på samme sted året i forveien.
Etter en liten røyk vaket det på nytt. samme leksa en gang til.. og enda en gang. da ga jeg meg. Kvota var tatt og spenningen var ute av kroppen. Nå satt jeg bare og koste meg over skjønnheten i kvelden.

Abbortjern by night... et vakkert skue..

  Resultatet av et par timers fiske i Abbortjern, fordelt på to fiskere.

Det viste seg at madamen og hadde fått et par fine fisk på Garden Fly, så kvelden var så absolutt vellykket.

Dagen etter tok vi en tur til Svarttjern. Her hadde jeg fått fisk året før, men satt ut igjen. Det ble ikke det helt store resultatet. En småfeit kar tok en maurimitasjon og endte sitt liv. Årets debut på skogen var særdeles vellykket med ett unntak: Jeg klarte å få fluestanga i bildøra da jeg skulle hjem fra Abbortjern siste kvelden. dermed hadde jeg en femdelt stang i stedet for en firedelt. Nedtur......






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar