søndag 22. mai 2011

Särgilampi

Jeg har lyst til å fortelle litt om tjerna som ligger her. Noen lett tilgjengelig, andre man må svette litt for å få besøkt.
Nord i skogen ligger Särgilampi midt i naturreservatet med samme navn. Jeg ble forundret første gang jeg kom dit. Det var som å være i Femundsmarka! Terrenget hadde totalt skiftet karakter på den snaue halvtimen det tok å gå opp- for det er opp. Särgilampi er det høyest beliggende vannet her inne. Drøye 400 meter over havet.
Her er man i stor-lomens og fiskeørnas rike. De hekker her årvisst. Fiskeørna har et stort gammelt reir i en tørrfuru på en liten øy. De har kommet igjen i år òg. Jeg kan nesten garantere at ved Särgilampi får du være alene, og er du riktig heldig, får du høre hylene fra gråbeinen som vanker i grensetraktene. 
Tjernet er relativt grunt; ca 3 meter på det dypeste, og det huser bare abbor. Men det skal sies at ryktene forteller at det går noen gode gubber uti der, selvom jeg bare har vært i kontakt med de som er helt grei matfisk.
Det er et tjern for stillhet og ettertanke....

Stillhetens tjern

Her er min gode venn fotografen med en helt grei matfisk. Vi var der en natt i fjor og fikk en haug av dem. Dagen etter fikk vi ingen...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar