lørdag 28. mai 2011

Pinsen

Pinseferien startet med en tur til snustjern. Med samme dårlige resultat som før. Noen småabbor på Garden fly.. ellers dødt.

Forfatteren sjekker ut Snustjern.


Vi måtte igjen ty til andre vann for å få resultater. Dagen etter tok vi den første turen til Lystjern. Vi klarte faktisk å bomme på stien ned, så det ble en liten omvei om en hogstflate og en myr før vi nådde fram.
Det var et nydelig vann. Sola strålte og det var en liten bris fra nord. Madamen satte seg på benken ved gapahuken, mens jeg ruslet ned i sørenden hvor det var noen få vak. Jeg rigget til reservestanga, en Orvis åtterstang, og bandt på en nydelig liten maur. Det ble fisk på første kastet. Vekta viste i over kant av 800 gram.
En ny fisk var oppe på samme plassen, så en ny maur flakset ut, og bang igjen. denne gangen dro vekta seg over 900 gr. Deilig. 
Den første...

Da den var på land, kom det to fiskere til og jeg overlot plassen til dem. Var på en måte mett.

 To til tørk..:-)

Vi brukte mye av helgen til å utforske skogen, og vi endte ved Nordre Abbortjern. Nok et vakkert lite tjern, bortgjemt langt fra folk og fe. Jeg skal innrømme at jeg ikke hadde med fluestanga, men satset på lettspinnutstyr. Vel framme fant eldstejenta sin drømmeplass; ett gjørmehull!
Troya driver med favoritthobbyen..

Madamen slengte som vanlig ut sin mark, mens jeg rigget stanga og satte på  en liten spinner. Fisket meg mot nordenden av vannet. Det var ikke spesielt lettfisket. Mye trær og røtter i vannet i tillegg til blautmyr, gjorde det vanskelig å komme til. Plutselig mente jeg at jeg så en bevegelse under vannskorpa, og lobbet ut spinneren. Fire sveiv på snella og en fisk smalt på. Den var sterk. Hadde min fulle hyre med å holde den unna ting og tang i vannet, men til slutt kom den opp. En fin ørret på 750 gram.

fisket meg videre rundt vannet, men hverken så eller kjente noe til flere fisk. Det var heller ingen interesse for mark. Vi har vært der senere og, men så ikke liv. det påståes at det er flere der inne, så vi får prøve igjen til sommeren.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar