mandag 30. mai 2011

Ferien i fjor.

Utsikt fra kjøkkenvinduet på Østerby.

Ferien i fjor startet som den i 2009; med regn! Men hva gjør vel det når man er på et sted med den fullkomne stillhet...
  Fiskemessig var ferien en katastrofe. Det håpet jeg hadde om ny pers i Lystjern og en velfyllt fryser hos Godseier'n ble ettertrykkelig knust. Vi fikk matfisk, men ikke noe mer. Vel, nå lyver jeg litt igjen.
Vi reiste noen turer til Stocktjärn og fikk regnbue der, men det gjelder liksom ikke.
Det ble ny pers på madamen med en flott fisk på 1080 gram. Hun hadde også på et beist som dro under torva og sleit fersk 0,25 sene!!! Det går griser i det tjernet!

Stocktjärn sett fra sør mot nord. et vakkert tjern..

Jeg hadde noen festlige episoder der med kilos fisk som ikke ville opp. Sørenden av tjernet er skogbevokst og vanskelig å kaste fra. Noen steder går det greit, andre må man slåss for å få ut flua. De fleste som fisker der går bare rett ned fra bilen og stiller seg på en lang myr langs vestsiden av vannet. Der er det og noen stoler som man kan parkere toern i mens man venter på napp.
Vel, tibake til sørenden. Som dere ser på bildet er det en liten torvøy der. På utsiden av den sto det en liten bamse. Jeg brukte relativt lang tid på å lage meg en liten plass i krattet så jeg kunne rulle ut en flue, men den ene gangen den tok, var hjernen min alene hjemme, og jeg var fjorten dager for  sent ute med tilslaget. "#¤%&/()=?
Etter nokså lang tid, oppdaget jeg at ved å gå noen meter til venstre hadde jeg faktisk kasteplass ut til øya. På det første kastet med mauern, kom den og slurpet forsiktig i seg flua. Tilslaget satt og fisken dro rett mot høyre. Jeg hadde ikke mulighet til å holde igjen i det hele tatt, så det gikk som det måtte: den sleit seg. F....

En annen tok pent i rent farvann, men syntes blekker var morsomt og gikk rundt og rundt til fortommen var så innsurret i bladverket at den med letthet kom seg fri og jeg mistet en god flue.Hmf!!
En annen gang var vi der på dagtid. Da var det en skokk med andre der, blant annet noen lokale svenske pensjonister. De meitet med reke som agn. Var visst det som gjaldt. Jeg sto i sørenden på en plass hvor jeg hadde mulighet til å kaste langs land hvis jeg sto med venstre side vendt mot skogen. Fin plass. To av de svenske pensjonärene satt på myra en femti-seksti meter fra meg. De satt og snakket relativt høyt om hvor dum jeg var som fisket med flue og la ut om meg og kastingen min. Ikke veldig vanskelig å høre.
Jeg skal innrømme at jeg ble noe irritert på besserwisserne fra Østeuropa, så da en fisk vaket bak og til høyre for meg, dro jeg snøret opp, la framslengen inn i skogen mellom to trær og la kastet på skrått bakover og over vaket. Da ble det nesten tyst... Jäklar.. såg du det? Gubbjäklarna fikk noe å tenke på og jeg var fornøyd. At fisken ikke tok gjorde overhodet ingenting.

Stocktjärn by night..

På vår vei møtte vi ofte på dyr av forskjellig slag:

Denne fruen ruslet i veikanten på svenskesiden..

denne staute, noe fjærløse karen syntes det var greit å gå foran bilen på Bjørntjernsveien, og disse..

Så ut som sauer flest.

Vi fartet rundt til vann vi normalt ikke var ved. Børre hadde laget seg en kjempebolig i Store Emten. Den var voldsom og det var tydelige stier rundt hytta.




Vi prøvde fisket og fikk noen tusenbrødre. Det var kraftig vind, og da et uvær fant ut at det ville komme på besøk stakk vi hjem.

Styggvær i sikte...

Tiden gikk og med til letter vedlikeholdsarbeid på torpet. Kjøkkenet fikk ansiktsløftning og låveveggen ble hel igjen. Vedhogst ble det også god tid til. Egentlig ganske rart at det er så godt å jobbe i ferien, når alt man vil ellers i året er å få fri fra jobben! Vi hadde uansett fire fine uker.

Et avhøydepunktene var når Per Øyvind, Pia og jeg gikk fra Särgilampi og til Østerby. En virkelig flott tur i uberørt natur. Vi gik til Särgilampi første dagen, og overnattet der. Abboren beit villig og det ble en pen buket på land.

Noe av fangsten




Det var en nydelig kveld og det ble sent før vi krabbet i posene. Pia syntes det var bedre å ligge ute enn i teltet med meg..

Pia tok tidlig kvelden......(!)


Dagen etter trasket vi i myr til Vesle Särgilampi. Det ligger litt øst for det store. Vi prøvde ikke fisket der, men det er sikkert abbor der og. Bekken fra det tjernet renner ut i Smaltjern som igjen renner ut i Aspetjern som igjen renner ut i Store Emten. En ganske lang vannvei. Bekken var så dyp at det godt kunne ha vært fisk der, men myrene den renner gjennom er sikkert så sure at det ikke er liv.
  Etter en lang ferd over myr og myr og litt hei, kom vi til Ridalampi. Også et bortgjemt skogstjern som sies å skulle ha en fin abbor stamme. Vi fikk bare noen fingerlange kølsvarte eksemplarer av arten. Ikke mye å skrive hjem om!

Ridalampi.

Turen vider gikk gjennom en helv.....krattskogmyr til vi kom ut ved Kissalampi eller Kattjern på norsk. Det var ikke stort igjen av tjernet. Et typisk gjengroingstjern. Per Øyvind prøvde stanga, men null fisk. Det er sansynligvis abbor her og, for skogfinnene satte ut fisken overalt for å ha mat.

Per Øyvind og Pia ved Kissalampi.

Etter nok en megamyr og et par kilometer på sjutorps leden, åpnet skogen seg ved Østerby, og der så vi turens eneste dyr. Fru Elg m/barn. Det hadde vært en flott tur i et flott uberørt terreng.
Blir nok flere turer senere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar